Fortunato GAMBARDELLA
Insegnamento di DIRITTO AMMINISTRATIVO
Corso di laurea in SCIENZE POLITICHE
SSD: IUS/10
CFU: 9,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 54,00
Periodo di Erogazione: Annualità Singola
Italiano
Lingua di insegnamento | Italiano |
Contenuti | I principi del diritto amministrativo; le fonti del diritto amministrativo; l’organizzazione della pubblica amministrazione; rapporti con l’amministrazione europea; funzione pubblica e servizi pubblici; le figure organizzatorie; l’amministrazione locale; privatizzazioni e liberalizzazioni; il personale e il rapporto di lavoro con le pubbliche amministrazioni; l’attività della pubblica amministrazione; le situazioni giuridiche soggettive; potere amministrativo e discrezionalità; procedimento e provvedimento; semplificazione amministrativa e deprovvedimentalizzazione; la patologia degli atti amministrativi; l’attività consensuale della pubblica amministrazione; l’attività contrattuale della pubblica amministrazione; i beni pubblici o di interesse pubblico; controlli e responsabilità; il sistema di giustizia amministrativa. |
Testi di riferimento | M. CLARICH, Manuale di diritto amministrativo, Bologna, Il Mulino, 2017. |
Obiettivi formativi | Lo studente dovrà dimostrare una conoscenza almeno sufficiente degli argomenti indicati nel programma, unita alla capacità di comprensione della disciplina, con riguardo Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding). |
Prerequisiti | Conoscenza del diritto costituzionale italiano. |
Metodologie didattiche | Lezioni frontali e interattive con il supporto di diapositive digitali esplicative degli argomenti trattati (54 ore). |
Metodi di valutazione | La verifica dell’apprendimento matura attraverso una prova orale o scritta. La richiesta di prova scritta ha luogo tramite comunicazione al docente, via posta elettronica istituzionale, almeno 5 giorni prima dell’appello. La prova orale consiste in un colloquio articolato, la cui valutazione mira a verificare lo studente abbia acquisito conoscenza della disciplina, capacità di interpretazione dei dati normativi e giurisprudenziali, capacità di esporre in forma chiara e ragionata. La valutazione rispetta i seguenti criteri: • Mancato superamento dell’esame: preparazione insufficiente; • Da 18 a 21: preparazione sufficiente. • Da 22 a 24: preparazione pienamente sufficiente. • Da 25 a 26: preparazione buona . • Da 27 a 29: preparazione molto buona. • Da 30 a 30 e lode: preparazione eccellente. La prova scritta consiste in un test che contiene 15 domande a risposta multipla e 4 domande a risposta aperta. La valutazione mira a verificare lo studente abbia acquisito conoscenza della disciplina, capacità di interpretazione dei dati normativi e giurisprudenziali, capacità di esporre in forma chiara e ragionata. La valutazione avviene sommando i punteggi maturati per le risposte fornite alle domande contemplate dal test: - la risposta corretta a ciascuna domanda a risposta multipla comporta l’attribuzione di un punteggio pari a 1; - la risposta a ciascuna domanda a risposta aperta comporta l’attribuzione di un punteggio da 0 a 4, a seconda che la risposta dimostri un livello di preparazione insufficiente, sufficiente, buono, molto buono o eccellente; - la risposta corretta a tutte le domande a risposta multipla unita alla risposta che dimostri un livello di preparazione eccellente per tutte le domande a risposta aperta comporta l’attribuzione finale del voto di 30/30 con l’aggiunta della lode; - il mancato raggiungimento del punteggio minimo di 18/30 comporta il mancato superamento dell’esame. |
Altre informazioni | Per sostenere l’esame, il piano di studi non prevede propedeuticità. |
Programma del corso | I principi del diritto amministrativo (legalità, imparzialità, buon andamento, principi euro unitari); le fonti del diritto amministrativo; l’organizzazione della pubblica amministrazione; l’organizzazione ministeriale; le autorità amministrative indipendenti; rapporti con l’amministrazione europea; funzione pubblica e servizi pubblici; servizi pubblici e modalità di gestione; le figure organizzatorie; l’amministrazione locale; privatizzazioni e liberalizzazioni; il personale e il rapporto di lavoro con le pubbliche amministrazioni; l’attività della pubblica amministrazione (3 CFU, 18 h). Le situazioni giuridiche soggettive; potere amministrativo e discrezionalità; discrezionalità tecnica; procedimento amministrativo; termini procedimentali e trattamento dell'inerzia amministrativa; partecipazione procedimentale; conferenza di servizi; provvedimento amministrativo: caratteri, tipologie e regime giuridico; semplificazione amministrativa alternative al provvedimento (accordi tra pubblica amministrazione e privati - S.C.I.A.); la patologia degli atti amministrativi: nullità e annullabilità (3 CFU, 18 h). L’attività consensuale della pubblica amministrazione: accordi tra pubbliche amministrazioni; l’attività contrattuale della pubblica amministrazione; i beni pubblici o di interesse pubblico; controlli e responsabilità; il sistema di giustizia amministrativa (3 CFU, 18 h). |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Principles of administrative law; Sources of administrative law; Organisation of the public administration; Relations with the European administration; Public functions and public services; Organisational figures; Local administration; Privatisation and liberalisation; Staff and the working relationship with the public administrations; Public administration activities; Subjective legal situations; Administrative power and discretion; Proceedings and Provisions; Administrative simplification; Pathology of administrative deeds; Consensual activity of the public administration; Contractual activity of the public administration; Public assets or public interest; Checks and responsibilities; Administrative justice system. |
Textbook and course materials | M. CLARICH, Manuale di diritto amministrativo, Bologna, Il Mulino, 2017. |
Course objectives | Knowledge and understanding. Students must demonstrate having at least a sufficient knowledge of the topics outlined in the programme, together with the ability to comprehend the discipline, with regard to both the institutions analysed and the principles and elements of general theory that govern the current system of administrative law. In addition, students will also have to offer proof of their ability to develop autonomous and original ideas, also from the perspective of normative, jurisprudential and bibliographic research. Applied knowledge and understanding. Students must demonstrate the ability to know the public administration both in relation to its structural configuration and in terms of the nature, extent and quality of administrative power, the foundation of which students must be able to understand, along with the peculiar methods of exercising autonomy in making judgements. Students must offer proof of their ability in the analysis and interpretation of the regulatory system that governs administrative law. |
Prerequisites | Knowledge of Italian constitutional law. |
Teaching methods | Face-to-face and interactive lessons with the support of digital slides explaining the topics covered (54 hours). |
Evaluation methods | Verification of that learned occurs through an oral or written test. The request to undertake a written test are to be submitted via communication to the teacher, through the institutional email, at least 5 days prior to the appeal. The oral exam consists in a structured interview, the assessment of which aims to verify that the student has acquired knowledge of the discipline, the ability to interpret normative and jurisprudential data and the ability to demonstrate such in a clear and reasoned manner. The assessment respects the following criteria: • Failure to pass the exam: insufficient preparation; • From 18 to 21: sufficient preparation. • From 22 to 24: entirely sufficient preparation. • From 25 to 26: good preparation. • From 27 to 29: very good preparation. • 30 to 30 cum laude: excellent preparation. The written test consists of an exam comprising 15 multiple-choice questions and 4 open-ended questions. The assessment aims to verify that the student has acquired knowledge of the discipline, the ability to interpret normative and jurisprudential data and the ability to demonstrate such in a clear and reasoned manner. The assessment is undertaken by adding up the marks accrued for the answers given to the questions contained in the test: - the correct answer to each multiple-choice question results in the assignment of a mark equal to 1; - the answer to each open-answer question sees the assignment of a mark from 0 to 4, depending on whether the answer shows an insufficient, sufficient, good, very good or excellent level of preparation; - correctly answering all the multiple choice questions and the open-ended answers demonstrating an excellent level of preparation shall result in the final attribution of the 30/30 mark with the addition of cum laude; - Failure to reach the minimum mark of 18/30 will result in failure to pass the exam. |
Other information | To sit for the exam, the study plan does not set forth any preparatory aspects. |
Course Syllabus | Principles of administrative law (legality, impartiality, good performance, unitary euro principles); Sources of administrative law; Organisation of the public administration; Ministerial organisation; Independent administrative authorities; Relations with the European administration; Public function and public services; Public services and management methods; Organisational figures; Local administrations; Privatisation and liberalisation; Staff and the working relationship with the public administrations; Public administration activities (3 CFU, 18 h). Subjective legal situations; Administrative powers and discretion; Technical discretion; Administrative procedures; Procedural terms and handling of administrative inertia; Procedural participation; Service conference; Administrative provisions: characters, types and legal regime; Administrative simplification as an alternative to the provision (agreements between public administration and private individuals - SCIA); Pathology of administrative acts: nullity and voidability (3 CFU, 18 h). Consensual activities of the public administration: agreements between public administrations; Contractual activities of the public administration; Public goods or public interest; Checks and responsibilities; The administrative justice system (3 CFU, 18 h). |