Giuseppe CIRILLO
Insegnamento di STORIA DELLE SOCIETÀ
Corso di laurea magistrale in SCIENZE DELLA POLITICA
SSD: M-STO/02
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | Lingua italiana |
Contenuti | Il corso, intendendo fornire le coordinate generali per la conoscenza dei fenomeni storici, si sofferma sui principali eventi e processi che improntano l'età moderna, determinandone assetti,itinerari, caratteristiche, articolazioni ed esiti. |
Testi di riferimento | A.De Benedictis, Politica, governo e istituzioni nell’Europa moderna, Il Mulino, Bologna 2001, pp. 7-250; 287-366; |
Obiettivi formativi | Conoscenza e capacità di comprensione. Lo studente dovrà dimostrare una conoscenza almeno sufficiente degli argomenti indicati nel programma; dovrà dimostrare la capacità di comprendere la materia, con riguardo tanto agli istituti analizzati quanto ai princípi e alle regole che governano il sistema degli stati moderni europei. Dovrà dimostrare, inoltre, di saper elaborare testi e e contenuti a partire dagli argomenti trattati. |
Prerequisiti | Conoscenza essenziale della cronologia storica e dei concetti-chiave della disciplina. |
Metodologie didattiche | ’attività didattica si svolge mediante lezioni frontali e attività seminariali. Sono previste attività seminariali con docenti di rilievo nazionale e internazionale. |
Metodi di valutazione | L'esame prevede una prova intercorso, superata la quale si accede, facoltativamente, alla prova orale. |
Altre informazioni | I non frequentanti sono invitati a contattare il titolare dell’insegnamento per ulteriori chiarimenti circa il programma d’esame. |
Programma del corso | Il corso di Storia delle società si rivolge a quanti vogliono acquisire competenze politico-istituzionali e di cultura politica sugli stati moderni europei. In particolare, sono studiati i concetti di base da un punto di vista dell’ordinamento politico- istituzionale , anche alla luce delle importanti novità degli ultimi anni. |
English
Teaching language | Italian. |
Contents | The course intends to provide the general tools useful to acquire knowledge of historical phenomena. In order to do so, it focuses on the major events and processes which shaped Early Modern Age set-ups, paths, characters, structures and results. |
Textbook and course materials | , A.De Benedictis, Politica, governo e istituzioni nell’Europa moderna, Il Mulino, Bologna 2001, pp. 7-250; 287-366; |
Course objectives | Knowledge and understanding. Students shall demonstrate an at least sufficient knowledge of the topics included in the course syllabus. They shall also demonstrate an understanding of either the institutes analysed or the principles and rules on which the system of modern European states is founded. Moreover, they shall demonstrate that they can elaborate texts and contents on the basis of the topics discussed. |
Prerequisites | Basic knowledge of historical chronology and key-concepts related to the discipline |
Teaching methods | Frontal teaching method and seminars. These latter will be held with the participation of national and international teachers. |
Evaluation methods | The examination final score will be based on the following criteria: • Fail: the candidate has not achieved any of the training objectives; • 18 to 21: sufficient level. In particular, the candidate has achieved the learning outcomes of the “knowledge and understanding” descriptor; 22 to 24: fairly good level. In particular, the candidate has achieved the learning outcomes of the “knowledge and understanding” and “applied knowledge and understanding” descriptors; 25 to 26: good level. In particular, the candidate has achieved the learning outcomes of the “knowledge and understanding”, “applied knowledge and understanding”, and “making judgements” descriptors; 27 to 29: very good level. The candidate has achieved the learning outcomes of the “knowledge and understanding”, “applied knowledge and understanding”, “making judgements”, and “communication skills” descriptors; 30 to 30 with honors: excellent level. The candidate has achieved the learning outcomes of the “knowledge and understanding”, “applied knowledge and understanding”, “making judgements”, “communication skills”, and “learning skills” descriptors. |
Other information | Non-attending students are invited to contact the course teacher for further clarification concerning the syllabus. |
Course Syllabus | The course of HISTORY OF SOCIET is for those who want to acquire competence in the field of politics and institutions as well as of political culture concerning European modern States. In particular, basic concepts will be studied in relation to major European countries, also in the light of the relevant elements emerged in the latest years. |