Marta CARIELLO
Insegnamento di INGLESE POLITICO-GIURIDICO
Corso di laurea magistrale in RELAZIONI E ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI
SSD: L-LIN/10
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 36,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | Inglese |
Contenuti | Il corso è suddiviso in due moduli: il corso di Inglese politico-giuridico, da 6 CFU, e il Laboratorio li guistico, da 2 CFU. Il corso DA 6 CFU affronta il tema della Britishness. L'identità britannica sarà studiata a partire dalla sua costruzione in opposizione all'Altro coloniale. Il corso affronterà quindi alcune categorie costitutive della Britishness, come quelle di Empire, Coloniality, Orienalism, Cultural Imperialism. Si studieranno le costruzioni culturali dell'identità britannica dall'inizio della Modernità all'epoca contemporanea, attraverso testi politici, giornalistici, artistici, televisivi, cinematografici, nonché nelle manifestazioni della cultura di massa. |
Testi di riferimento | Brani estratti da: G.Macphee and P. Poddar, Empire and After: Englishness in Postcolonial Perspective, New York and London: Bergahn Books, 2007; |
Obiettivi formativi | Lo studente dovrà dimostrare una soddisfacente comprensione e conoscenza dei temi fondamentali del corso; dovrà altresì dimostrare la capacità di comprendere testi scritti e orali e sostenere una conversazione complessa in lingua inglese a partire dal programma indicato corrispondente al livello C1 del CEFR. Lo studente dovrà inoltre dimostrare un’approfondita conoscenza dei temi affrontati durante il corso, e di riuscire a discuterne in lingua inglese, argomentando attraverso le conoscenze acquisite e le proprie elaborazioni critiche sull’argomento. |
Prerequisiti | Livello B2 CEFR |
Metodologie didattiche | Il corso si svolge mediante lezioni frontali e con supporto informatico, con visione di video e film. Un parte delle lezioni sarà dedicata alla discussione del lavoro individuale di ricerca per l’elaborato finale. |
Metodi di valutazione | L’esame prevede la scrittura in lingua inglese di un elaborato finale (circa 10 cartelle) da discutere in lingua inglese all’esame. |
Altre informazioni | I non frequentanti sono invitati a contattare il titolare dell’insegnamento per concordare il programma d’esame obbligatorio e l’argomento dell’elaborato finale. |
Programma del corso | Il programma, svolto tutto il lingua inglese, prevede una parte teorica generale sui concetti di “identity”, “culture”, “nation”, “oritnalism”, “othering”, “self/other”. La parte successiva è dedicata allo studio della “britishness”, a partire dalla sua costruzione in opposizione all'Altro coloniale e ad alcune categorie costitutive della Britishness, come quelle di Empire, Coloniality, Orienalism, Cultural Imperialism. Si studieranno le costruzioni culturali dell'identità britannica dall'inizio della Modernità all'epoca contemporanea, attraverso testi politici, giornalistici, artistici, televisivi, cinematografici, nonché nelle manifestazioni della cultura di massa. Il materiale di studio e audio-visivo sarà reso disponibile durante il corso e accessibile per in non frequentanti. Ciascuna delle due parti del corso corrisponde a 3 CFU e prevede partecipazione in aula per i frequentanti, produzione settimanale di materiale scritto in lingua da parte degli studenti e avvio alla ricerca per l’elaborato finale. |
English
Teaching language | English |
Contents | The course is divided into two separate modules: Cultures and Political Institutions of Anglophone Countries (6 CFU), and Language Laboratory (2 CFU). The 6 CFU course will use maps as tools to study the British Empire and US Imperialism. A number of maps will be analysed and studied in a comparative perspective in order to focus on the geo-historical coordinates of the British Empire and of US Imperialism, as well as the political-cultural processes that have produced the mappings and cartographies of the world, from the beginning of Western Modernity. In the interrelated cartography students will be guided to look for signs and designs of power relations, cultural politics and colonial and imperialism impositions that have determined the geopolitical order of the anglophone world over the last four centuries. For the Language Laboratory syllabus, see the specific section. |
Textbook and course materials | Study Material: |
Course objectives | Students must reach a more than satisfactory level of comprehension and knowledge of the main themes of the course; they also must reach a more than satisfactory ability in comprehending written and oral texts, as well as reaching at least C1 CEFR, and therefore a satisfactory fluency in oral production and comprehension. A the end of the course, students must be able to discuss the main topics studied in English, elaborating the themes through personal critical analysis, using the theoretical tools acquired in the course, as well as the linguistic ability attained. |
Prerequisites | Level B2 CEFR |
Teaching methods | The course consists in lectures, delivered with the help of audio-visual tools and web and computer devices. Part of the lessons will used to discuss the students’ personal research projects and final papers. Online and offline, as well as paper material will be provided to support language advancement to level C1 CEFR. |
Evaluation methods | The exams consists in a written paper (long essay and research project, about 10 pages), which the student will discuss in English. |
Other information | Students not attending classes must contact the professor in order to discuss the study material and their personal research project and paper. |
Course Syllabus | The course will be taught completely in English, with the use of maps as a tool to study the British Empire and US Imperialism. The acquisition of a theoretical frame through which to critically observe maps as political and cultural “text” and dispositifs corresponds to 3 CFU. The study of the different phases of the British Empire and of US Imperialism through a series of maps corresponds to 3 CFU. A number of maps will be analysed and studied in a comparative perspective in order to focus on the geo-historical coordinates of the British Empire and of US Imperialism, as well as the political-cultural processes that have produced the mappings and cartographies of the world, from the beginning of Western Modernity. Such processes will be studied through travellers’ maps from the Eighteenth Century, through contemporary urban maps, as well as satellite devices and Google maps. Class participation is an important part of the course, as are weekly papers in English and the elaboration of an individual research project. |