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    Rosanna PITTIGLIO

    Insegnamento di INTERNATIONAL ECONOMICS

    Corso di laurea magistrale in RELAZIONI E ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI

    SSD: SECS-P/01

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    INGLESE

    Contenuti

    Questo corso è stato concepito come un corso introduttivo all'economia internazionale e copre quindi i principali temi legati alla globalizzazione economica: commercio, moneta, flussi finanziari.

    Testi di riferimento

    • Salvatore, Dominick (2019), International Economics, Hoboken, NJ: Wiley

    Obiettivi formativi

    Lo scopo principale del corso è di fornire agli studenti una buona conoscenza delle problematiche legate all’economia internazionale. In particolare, il corso mira a raggiungere i tre obiettivi seguenti:
    • Fornire agli studenti gli strumenti tecnici di base per capire le problematiche economiche internazionali (evoluzione del commercio internazionale, globalizzazione finanziaria, crisi valutarie );
    • Permettere agli studenti di acquisire una buona conoscenza di base delle teorie economiche legate alle problematiche di cui sopra;
    • Offrire agli studenti vari punti di vista sulle problematiche di cui sopra, per aiutarli a sviluppare autonomia di pensiero nella valutazione degli avvenimenti economici internazionali.

    Prerequisiti

    Non ci sono prerequisiti formali per questo corso. Tuttavia, sono richieste conoscenze di base in economia.

    Metodologie didattiche

    Per raggiungere gli obiettivi del corso è necessario, ove possibile, un approccio interdisciplinare, oltre ad un dialogo costante con gli eventi economici internazionali. Ecco perché, oltre a un libro di testo base di economia internazionale, agli studenti verrà richiesto di leggere altro materiale più vicino alla situazione attuale.

    Metodi di valutazione

    Gli studenti verranno valutati sulla base di due prove scritte e una prova orale; il voto complessivo sarà calcolato come media ponderata dei voti ottenuti nel modo seguente:
    1) Esame finale scritto 50% del voto finale
    2) Prova orale 20% del voto finale
    3) Tesina 30% del voto finale

    L’esame finale consisterà in: una prova scritta con domande aperte (il programma dell’esame è identico al programma del corso); e una prova orale.

    La tesina sarà un tema scritto di 2.000 parole, su un tema a scelta proposto dal docente durante la seconda settimana. La tesina dovrà essere consegnata nell’ultima lezione alla fine del corso.

    Altre informazioni

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    Programma del corso

    1 Introduction
    2 The Law of Comparative Advantage
    3 The Standard Theory of International Trade
    4 Demand and Supply, Offer Curves, and the Terms of Trade
    5 Factor Endowments and the Heckscher–Ohlin Theory
    6 Economies of Scale, Imperfect Competition, and International Trade
    7 Economic Growth and International Trade
    8 Trade Restrictions: Tariffs
    9 Nontariff Trade Barriers and the New Protectionism
    10 Economic Integration: Customs Unions and Free Trade Areas
    11 International Trade and Economic Development
    12 International Resource Movements and Multinational Corporations
    Seminario conclusivo

    English

    Teaching language

    English

    Contents

    This course has been designed as an introductory course on international economics, and thus covers the main themes related to economic globalization: trade, money, and financial flows.

    Textbook and course materials

    • Salvatore, Dominick (2019), International Economics, Hoboken, NJ: Wiley

    Course objectives

    The main scope of the course is to provide students with a good understanding of issues relating to the global economy. In particular, the course has three aims: (i) offer students the basis technical instruments needed to understand international economic issues (such as trade, financial globalization and currency crises); (ii) enable students to form a solid knowledge of economic theories relating to globalization; (iii) provide students with various viewpoints on the issues mentioned above, to help them develop critical thinking about economic globalization.

    Prerequisites

    There are no formal prerequisites for this course. However, the course requires solid knowledge of basic economics.

    Teaching methods

    To reach the objectives of the course, an interdisciplinary approach is needed, wherever possible, in addition to a constant dialogue with international economic events. That is why, in addition to a basic international economics textbook, students will be required to read other material closer to the current situation.

    Evaluation methods

    Students will be assessed on the basis of written and oral assessments. The overall mark will result from the weighted average obtained at the various assessments, as follows:
    1) Final written exam: 50% of final mark;
    2) Oral assessment: 20% of final mark;
    3) Final essay: 30% of final mark.

    The final exam will consist in a written (multiple choice questions and open questions) and oral exam drawing on the course program.
    Finally, the final essay, around 2,000 words long, will be assigned at the beginning of the course and due at the last lecture; it will consist in the discussion of one theme to be chosen from three themes set by the lecturer at the beginning of the course.

    Other information

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    Course Syllabus

    1 Introduction
    2 The Law of Comparative Advantage
    3 The Standard Theory of International Trade
    4 Demand and Supply, Offer Curves, and the Terms of Trade
    5 Factor Endowments and the Heckscher–Ohlin Theory
    6 Economies of Scale, Imperfect Competition, and International Trade
    7 Economic Growth and International Trade
    8 Trade Restrictions: Tariffs
    9 Nontariff Trade Barriers and the New Protectionism
    10 Economic Integration: Customs Unions and Free Trade Areas
    11 International Trade and Economic Development
    12 International Resource Movements and Multinational Corporations
    End seminar.

     

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