mail unicampaniaunicampania webcerca

    Andrea RUSSO

    Insegnamento di DIRITTO COMPARATO DELL’ECOTURISMO

    Corso di laurea in SCIENZE DEL TURISMO

    SSD: IUS/02

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 36,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Corso non suddiviso in moduli

    Parte I
    Introduzione al concetto di ecoturismo. Il paradigma della sostenibilità e principi applicati al turismo. La figura dell’ecoturista e delle attività ecoturistiche e analisi dei nuovi modelli di organizzazione. Il mercato ecoturistico: domanda e offerta ed il ruolo del paesaggio nell’ottica della tutela dell’ambiente. L’ecoturismo in prospettiva comparatistica, le principali normative a livello internazionale e nell’UE. Il paradigma della sostenibilità in Italia e del turismo sostenibile negli Statuti regionali italiani.
    Parte II
    Italia e la Francia: analisi comparata. Sviluppo locale, territorialità e sostenibilità delle strutture ricettive. La locazione turistica di breve durata. Soluzioni sostenibili all’overtourism. La modalità sostenibile del turismo enogastronomico. La mobilità sostenibile. Turismo ambientale ed ecoturismo. La disciplina internazionale sulle certificazioni ambientali per il turismo


    Per gli studenti lavoratori è previsto un programma didattico dedicato con approfondimento dei temi fondamentali dell’insegnamento con particolare riferimento al concetto di ecoturismo e del turismo sostenibile, nel diritto italiano e francese.

    Testi di riferimento

    A. Russo - C. Mariconda, I nuovi paradigmi dell’ecoturismo in ottica comparatistica: dalla compatibilità alla sostenibilità (in stampa)

    Obiettivi formativi

    Conoscenza e capacità di comprensione
    Lo studente dovrà utilizzare il metodo x la comprensione di una visione completa-in ottica comparativa-in materie specifiche quali il diritto del turismo e dell’ecoturimo, con particolare attenzione a tematiche attuali quali la tutela e rispetto dell'ambiente e la sostenibilità e le relative problematiche nei principali paesi europei.

    Conoscenza e capacità di comprensione applicate
    Lo studente dovrà essere in grado di illustrare come è oggi organizzato e disciplinato il turismo nell’ottica della sostenibilità e rispetto ambientale nelle tradizioni giuridiche occidentalie,tenendo conto dell’evoluzione storica–politico-sociale del concetto di eocturismo. Dovrà ampliare il proprio angolo di visuale e attraverso il metodo comparativo cogliere le analogie e differenze delle tradizioni giuridiche,con riferimento a problemi attinenti l’ecoturismo in ottica propositiva

    Autonomia di giudizio
    Lo studente dovrà valutare e analizzare in maniera autonoma le analogie e differenze dei concetti di turismo sostenibile e ecoturismo nelle tradizioni giuridiche e le relative normative e modelli organizzativi. Dovrà essere in grado di giudicare le principali criticità in modo propositivo

    Abilità comunicative
    Lo studente deve essere in grado di spiegare a persone non esperte le nozioni di base dei concetti di turismo e ecoturismo. Imparerà a familiarizzare con i termini della disciplina ed a trasmettere a non esperti i principi e i contenuti con semplicità

    Capacità di apprendere
    Lo studente dovrà dimostrare di aver sviluppato capacità di comprendere la complessità dei concetti di turismo e ecoturismo nel diritto comparato,le capacità di apprendimento che possono consentirgli di proseguire nello studio della comparazione intesa come scienza giuridica in modo autonomo e consapevole,anche con aggiornamento costante delle proprie competenze

    Prerequisiti

    E’ preferibile aver sostenuto l’esame di diritto privato comparato (sistemi giuridici comparati)

    Metodologie didattiche

    Lezione frontali

    STUDENTI LAVORATORI
    Seminari di didattica integrativa con oggetto gli elementi fondamentali della disciplina per offrire adeguati strumenti per la comprensione del programma stesso e per rendere edotto lo studente circa modalità e standard della prova di esame.

    Metodi di valutazione

    Esame orale.
    La prova orale si prefigge l’obiettivo di accertare le capacità dello studente di saper descrivere come è oggi concepito il turismo sostenibile ed il passaggio all’ecoturismo nelle principali tradizioni giuridiche occidentali e la capacità di ampliare il proprio angolo di visuale ed essere in grado di cogliere le analogie e differenze delle varie tradizioni giuridiche, anche con riferimento alle normative ed ai modelli organizzativi.
    Si verificherà anche la capacità di spiegare e illustrare in modo semplice le nozioni di base del concetto di ecoturismo.
    La prova orale si svolgerà con un colloquio articolato in 6 domande sugli argomenti del turismo e ecoturismo in ambito comparatistico e le principali problematiche attinenti le normative e i modelli organizzativi atto ad accertare il livello di conoscenze raggiunto dallo studente
    Non è consentito consultare vocabolari, prontuari, testi o materiali didattici o informatici durante l'esame.

    Sarà valutata in (trentesimi) ed il superamento dell’esame si otterrà con un voto minimo di 18/30. Per ogni risposta, per il superamento della prova, la valutazione minima è 3 ed la massima è 5.
    Il voto 3 alla singola risposta verrà attribuito laddove lo studente dimostri, sia pur con qualche incertezza, quanto meno un livello di conoscenza e apprendimento minimo delle materie specifiche dell'insegnamento tenendo conto degli obiettivi attesi e prefissati dell'insegnamento.
    Il punteggio medio di 4 alla singola risposta verrà attribuito laddove lo studente dimostri un adeguato livello di conoscenza e apprendimento unitamente ad una buona capacità espositiva tenendo conto degli obiettivi attesi e prefissati dell'insegnamento.
    Il voto massimo di 5 alla singola risposta verrà attribuito laddove lo studente dimostri una spiccata comprensione delle materie del diritto di proprietà e l'energia, con elevata capacità espositiva e di analisi delle differenze principali nelle tradizioni giuridiche.

    STUDENTI LAVORATORI

    La prova di esame è scritta o orale, a scelta dello studente lavoratore. La prova di valutazione scritta degli studenti lavoratori, in forma di questionario, è articolata in due sezioni:
    - la prima contempla quindici domande a risposta multipla, che traggono spunto dai quesiti sottoposti agli studenti attraverso i test di autovalutazione;
    - la seconda prevede tre domande a risposta aperta, adeguate a saggiare l’effettiva comprensione degli snodi critici relativi agli elementi fondamentali del programma dell’insegnamento;
    Ai fini della valutazione finale, ciascuna sezione inciderà nella misura del 50%.
    La prova di esame in forma scritta ha una durata minima di 60 minuti e una durata massima di 120 minuti.
    In alternativa la prova scritta potrà essere anche articolata in solo n. 6 domande a risposta aperta con durata di 90 minuti.

    Altre informazioni

    frequenza non obbligatoria

    Programma del corso

    Parte I
    Dal turismo all’ecoturismo. L’affermazione del paradigma della sostenibilità. Turismi sostenibili: definizione, concetti e principi. Turismo responsabile. Dalla green economy all’ecoturismo. La figura dell’ecoturista. Attività ecoturistiche. Nuovi modelli di organizzazione. Le best practices. Il mercato ecoturistico: domanda e offerta. Il ruolo del paesaggio nell’ottica della tutela dell’ambiente
    L’ecoturismo in prospettiva comparatistica. Le principali normative a livello internazionale. L’Unione europea. L’Italia: brevi cenni storici. L’attuale assetto normative. Il paradigma della sostenibilità in Italia. Il turismo sostenibile negli Statuti regionali italiani: alcuni esempi
    3cfu
    Parte II
    Italia e la Francia: analisi comparata. Dal turismo postmoderno al turismo sostenibile. L’impegno della comunità internazionale tra salvaguardia della natura e valorizzazione turistica. Un turismo per tutti nel presente e nel futuro: sfide e opportunità. La vacanza eco-friendly. Il turismo accessibile come opportunità per lo sviluppo economico. Il settore Meeting, Incentive, Convention ed Exhibition. Il prodotto turistico e le agenzie viaggio. Sviluppo locale, territorialità e sostenibilità delle strutture ricettive in Italia e in Francia. La locazione turistica di breve durata. Soluzioni sostenibili all’overtourism. L’esperienza dell’albergo diffuso. Turismo ambientale ed ecoturismo. La tutela dei borghi. Il nuovo concetto di agriturismo. La modalità sostenibile del turismo enogastronomico in Italia e in Francia. Le varie tipologie di ristorazione sostenibile. La nuova motivazione enogastronomica del turista. La mobilità sostenibile in Italia e in Francia. La mobilità come risorsa per l’ambiente e la comunità: il trasporto pubblico. I vantaggi della mobilità dolce. Muoversi in città in maniera sostenibile. Il fenomeno dello slow tourism.
    La disciplina internazionale sulle certificazioni ambientali per il turismo. La normativa europea per la sostenibilità di prodotti e servizi. La certificazione europea per il turismo sostenibile
    3cfu

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    Course not divided into modules

    Part I
    Introduction to the concept of ecotourism. The paradigm of sustainability and principles applied to tourism. The figure of the ecotourist and ecotourism activities and analysis of new organizational models. The ecotourism market: supply and demand and the role of the landscape in terms of environmental protection. Ecotourism in a comparative perspective, the main regulations at international level and in the EU. The paradigm of sustainability in Italy and of sustainable tourism in the Italian regional statutes.
    Part II
    Italy and France: comparative analysis. Local development, territoriality and sustainability of accommodation facilities. Short-term tourist rental. Sustainable solutions to overtourism. The sustainable mode of food and wine tourism. Sustainable mobility. Environmental tourism and ecotourism. The international discipline on environmental certifications for tourism


    For working students there is a dedicated educational program with an in-depth analysis of the fundamental teaching topics with particular reference to the concept of ecotourism and sustainable tourism, in Italian and French law

    Textbook and course materials

    A. Russo - C. Mariconda, The new paradigms of ecotourism from a comparative perspective: from compatibility to sustainability (in press)

    Course objectives

    Knowledge and understanding
    The student will have to use the method for understanding a complete vision - in a comparative perspective - in specific subjects such as tourism and ecotourism law, with particular attention to current issues such as protection and respect for the environment and sustainability and related problems in the main European countries.

    Applied knowledge and understanding
    The student must be able to illustrate how tourism is organized and regulated today with a view to sustainability and respect for the environment in Western legal traditions, taking into account the historical-political-social evolution of the concept of ecotourism. It will have to broaden its angle of view and through the comparative method grasp the analogies and differences of legal traditions, with reference to problems relating to ecotourism from a proactive perspective

    Judgment autonomy
    The student will have to autonomously evaluate and analyze the analogies and differences of the concepts of sustainable tourism and ecotourism in the legal traditions and the related regulations and organizational models. Must be able to judge the main critical issues proactively

    Communication skills
    The student must be able to explain the basics of the concepts of tourism and ecotourism to non-experts. They will learn to familiarize themselves with the terms of the discipline and to transmit the principles and contents simply to non-experts

    Ability to learn
    The student will have to demonstrate that he has developed the ability to understand the complexity of the concepts of tourism and ecotourism in comparative law, the learning skills that can allow him to continue the study of comparison understood as a legal science in an autonomous and conscious way, even with constant updating of own skills

    Prerequisites

    It is preferable to have taken the exam of comparative private law (comparative legal systems)

    Teaching methods

    Frontal lessons

    WORKING STUDENTS
    Supplementary teaching seminars with the subject fundamental elements of the discipline to offer adequate tools for understanding the program itself and to make the student aware of the methods and standards of the exam.

    Evaluation methods

    Oral examination.
    The oral exam aims to ascertain the student's ability to be able to describe how sustainable tourism and the transition to ecotourism are conceived today in the main Western legal traditions and the ability to broaden one's point of view and be able to grasp the analogies and differences of the various legal traditions, also with reference to regulations and organizational models.
    The ability to explain and illustrate the basics of the concept of ecotourism in a simple way will also be verified.
    The oral test will take place with an interview divided into 6 questions on the topics of tourism and ecotourism in the comparative field and the main issues relating to regulations and organizational models aimed at ascertaining the level of knowledge achieved by the student
    It is not permitted to consult dictionaries, handbooks, texts or teaching or IT materials during the exam.

    It will be evaluated in (thirtieths) and passing the exam will be obtained with a minimum mark of 18/30. For each answer, for passing the test, the minimum evaluation is 3 and the maximum is 5.
    The grade 3 for the single answer will be given where the student demonstrates, albeit with some uncertainty, at least a minimum level of knowledge and learning of the specific teaching subjects taking into account the expected and pre-established teaching objectives.
    The average score of 4 to the single answer will be assigned where the student demonstrates an adequate level of knowledge and learning together with a good presentation ability taking into account the expected and pre-established teaching objectives.
    The maximum grade of 5 to the single answer will be assigned where the student demonstrates a strong understanding of the subjects of property law and energy, with high ability to explain and analyze the main differences in legal traditions.
    WORKING STUDENTS

    The exam is written or oral, at the student's choice. The written assessment test for working students, in the form of a questionnaire, is divided into two sections:
    - the first includes fifteen multiple-choice questions, which draw inspiration from the questions submitted to students through the self-assessment tests;
    - the second includes three open-ended questions, suitable for testing the effective understanding of the critical junctions relating to the fundamental elements of the teaching programme;
    For the purposes of the final evaluation, each section will account for 50%.
    The written exam has a minimum duration of 60 minutes and a maximum duration of 120 minutes.
    Alternatively, the written test can also be divided into only n. 6 open-ended questions lasting 90 minutes.

    Other information

    course frequency not mandatory

    Course Syllabus

    Part I
    From tourism to ecotourism. The affirmation of the paradigm of sustainability. Sustainable tourism: definition, concepts and principles. Responsible tourism. From green economy to ecotourism. The figure of the ecotourist. Ecotourism activities. New organization models. The best practices. The ecotourism market: supply and demand. The role of the landscape in terms of environmental protection
    Ecotourism in a comparative perspective. The main international regulations. The European Union. Italy: brief historical notes. The current regulatory framework. The paradigm of sustainability in Italy. Sustainable tourism in the Italian regional statutes: some examples
    3cfu
    Part II
    Italy and France: comparative analysis. From postmodern tourism to sustainable tourism. The commitment of the international community between nature conservation and tourism enhancement. Tourism for everyone in the present and in the future: challenges and opportunities. The eco-friendly holiday. Accessible tourism as an opportunity for economic development. The Meeting, Incentive, Convention and Exhibition sector. The tourism product and travel agencies. Local development, territoriality and sustainability of accommodation facilities in Italy and France. Short-term tourist rental. Sustainable solutions to overtourism. The experience of the widespread hotel. Environmental tourism and ecotourism. The protection of villages. The new concept of agritourism. The sustainable mode of food and wine tourism in Italy and France. The various types of sustainable catering. The new food and wine motivation of the tourist. Sustainable mobility in Italy and France. Mobility as a resource for the environment and the community: public transport. The benefits of soft mobility. Moving around the city in a sustainable way. The phenomenon of slow tourism.
    The international discipline on environmental certifications for tourism. European legislation for the sustainability of products and services. The European certification for sustainable tourism
    3cfu

     

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype